Vill du vara med och forma framtidens affärsliv? Nu finns chansen att axla en relationsbyggande roll på GS1 Sweden som Sales & Client Relations Manager.
Ända sedan 1974 när den första streckkoden skannades i en livsmedelsbutik, har GS1 numrerat världen med sitt unika standardsystem. Över 10 miljarder streckkoder skannas nu varje dag – och företag har fått ett standardiserat affärsspråk för att utväxla information om produkter, leveranser och transaktioner. Standarder och tjänster från GS1 är idag möjliggörare för många branscher som vill berätta den digitala storyn om deras fysiska varuflöden och det är här du som Sales & Client Relations Manager kommer in i bilden. Som en del av team Expansion har du till uppgift att hjälpa oss att expandera in i nya branscher. Då tidigare Sales & Client Relations Manager går vidare till en mer strategisk roll inom teamet, söker vi nu en ersättare.
”Hos oss kommer du att få möjlighet att göra skillnad inom många olika branscher i ett sammanhang som är både spännande, utmanande och inspirerande. Du kommer att få möjlighet att lära dig många nya saker och jag ser verkligen fram emot ditt bidrag i form av kompetens, erfarenhet och nya perspektiv. Tillsammans skapar vi värde för våra kunder och jag uppskattar ditt engagemang i detta arbete. ” David Almroth, Head of Expansion
Hur ser rollen och miljön ut?
Som Sales & Client Relations Manager har du en viktig roll i att öka kännedomen om GS1:s verksamhet, där utveckling i nya branscher för GS1 Sweden är ett tydligt mål. Fokus i rollen är relationsbyggande, med mål att etablera förståelse för vad ett globalt digitalt affärsspråk kan möjliggöra. Som en effekt av ökad dialog och förståelse innebär rollen att konvertera prospekt till kunder. De branscher som vi som team fokuserar på är sällanköp (ex. möbler, elektronik, textil, skönhet, sport/fritid), e-handel, hälso- och sjukvård samt bygg.
Utöver ovan ingår följande arbetsuppgifter i rollen:
• Att ha yttersta kundansvar för en del av våra navkunder (kunder som ger nätverkseffekt i sin bransch)
• Att upprätta nav- och nyckelkundsplaner
• Att skapa och utveckla kundrelationer genom t. ex. individuella möten, större kundträffar, eller annan typ av kommunikation
• Att arbeta proaktivt för att ge såväl kund som bransch ökade möjligheter att nyttja våra standarder och tjänster för ökad effektivitet, spårbarhet etc.
• Att driva försäljning baserat på hela produktportföljen, följa upp och rapportera på nyckeltal och KPI:er
Våra säljcykler är långa - det som görs nu lägger grunden för 2030. Mycket handlar om att lära känna och förstå respektive bransch, identifiera målgrupper och nyckelintressenter samt att ta fram kommunikation och erbjudanden som passar branschen. Till din hjälp har du mycket kunniga kollegor som stöttar upp med marknadskommunikation, events, webinars etc.
På GS1 Sweden är vi stolta över att sätta kunden i fokus och att vi bidrar till samhällsnytta genom vårt arbete. Vi strävar efter att vara en arbetsplats där medarbetaren är engagerad, omtänksamoch drivs av att vi gör skillnad – tillsammans. Vi trivs, har roligt på jobbet och firar våra gemensamma framgångar. Vi har väldigt många ambitiösa, engagerade och proffsiga medarbetare. Även om standardutveckling kan upplevas ta lång tid, händer alltid något nytt och vi har högt tempo och är ständigt aktuella som möjliggörare för spårbarhet. Inom EU t.ex. pågår en omställning mot mer hållbart och resilient företagande, en utveckling som vi på GS1 Sweden står mitt i och är en möjliggörare för.
Vem är du?
I och med att en stor del i rollen handlar om att förklara och utbilda om produktportföljen och affärsnyttan behöver du som person vara nyfiken, prestigelös och lyhörd samt visa stor vilja för att lära och förstå. Du trivs som bäst i yrkessammanhang där du får nätverka och bygga långsiktiga och varaktiga relationer, både internt såväl som med kunder och potentiellt framtida kunder.
Du är trygg i dig själv, och har en förmåga att få med sig andra utifrån ditt förtroendeingivande och pedagogiska sätt. Din optimistiska syn och tålamod underlättar i situationer som är krävande och tar tid, och du trivs med att sätta upp tydliga mål samt jobbar ihärdigt för att nå dem.
Erfarenhetsmässigt så känner du igen dig i följande:
• Flerårig erfarenhet av kundansvar och konsultativ och rådgivande försäljning av komplexa tjänster och/eller produkter med långa säljcyklar.
• En sann relationsbyggare, som har utvecklat kundrelationer från grunden.
• Erfarenhet av att arbeta gentemot flera olika branscher, ledningsgrupper och/eller högre beslutsfattare.
• Van vid att hålla möten och presentationer i kundsammanhang, även på engelska.
• Gillar att arbeta med tydliga KPI:er och uppföljning.
• Eftergymnasial utbildning (inom exempelvis ekonomi, IT eller andra relevanta områden) är starkt meriterande, men kan kompenseras av en gedigen erfarenhet.
Ett plus, men inte krav, är om du dessutom har:
• Erfarenhet från branscher som sport/fritid, möbler, textil, skönhet, bygg.
• Ett eget nätverk bland beslutsfattare inom ovan nämnda branscher.
• Erfarenhet av GS1-standarder.
Hur söker du rollen?
Vi på HOME of Recruitment har fått förmånen att hjälpa GS1 Sweden med den här viktiga rekryteringen. Du söker jobbet snabbt och enkelt genom att svara på några få frågor och bifoga din LinkedIn-profil (eller CV om du föredrar). Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt, men senast den 13 april. Jag kan inte ta emot din ansökan via mail, och jag önskar inte något personligt brev. Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och det ingår arbetspsykologiska tester, intervjuer och eventuellt arbetsprov samt referenstagning. Självklart är det viktigt att du som kandidat får göra din bedömning, så jag svarar gärna på frågor och kommer göra mitt bästa för att du ska känna dig uppdaterad genom processen. Enklast når du mig via maria.jansson@homeofr.se men du kan även prova att ringa om du föredrar det: 0731-44 52 34. Jag ser fram emot att få ta del av din ansökan!
Om GS1 Sweden
Visste du att du möter oss dagligen. Varje gång det säger bip i en kassa, aktiveras en av våra standarder – streckkoden. Idag använder fler än två miljoner företag globalt GS1-standarder. Vissa branscher använder flera av våra standarder och tjänster och har kommit längre på sin resa att utveckla ett digitalt affärsspråk. I Sverige har dagligvarubranschen kommit långt men vi jobbar även aktivt med branscher som bygg, detaljhandeln, apotek, sjukvård, transport- och logistik. Idag har vi fler än 15 000 kunder.
GS1 Sweden är not-for-profit och för att leverera kundnytta arbetar vi tillsammans med våra användare. Det vi gör, gör vi utifrån våra kunders behov och efterfrågan. All utveckling och underhåll av GS1-standarder och tjänster sker tillsammans med våra användare. Våra användargrupper är öppna för alla kunder och alla våra standarder är branschneutrala. Vi är cirka 75 anställda, alla med olika kompetens och bakgrund. Vi håller till på vårt moderna kontor mitt i centrala Stockholm och i vår studio i Hammarby Sjöstad. Arbetet bedrivs i första hand från våra kontor, eller hos våra kunder men det finns också flexibilitet att arbeta på distans när verksamheten och arbetsuppgifterna så tillåter. Våra medarbetare tar ofta initiativ till roliga aktiviteter på, och efter jobbet. Vad sägs om hälsosatsningar, lunchlöpning eller varför inte ta en kort paus i vår återhämtningsfåtölj?